Visa enkel post

dc.contributor.authorFransson, Mariesv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:40Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:40Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24210
dc.description.abstractDet rapporten avser undersöka är hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolans år 6-9 uifrån deras egen personliga relation till musikskapande. Syftet är att få syn på detta eventuella samband. Frågeställningarna som ämnar ringa in syftet är hur musiklärare talar om sin relation till musikskapande, hur musiklärare beskriver att de arbetar med musikskapande i år 6-9, om det finns några hinder för musikskapande i undervisning samt strategier att hantera dessa eventuella hinder. Studien har ett hermeneutiskt perspektiv på de fem kvalitativa intervjuer med musiklärare som genomförts för att ringa in problemet. De fem musiklärarna talar utifrån eget förhållningssätt till musikskapande samt arbetssätt med detta i undervisningen. Fyra av dem arbetar konsekvent med att göra egna låtar i år 6-9 men det sker i olika omfång beroende på hur mycket tid som finns till förfogande. En av dem tolkar musikskapande som ett musikaliskt uttryck av befintlig musik. Resultatet visar på att det finns ett samband mellan egen relation till musikskapande och frekvensen av musikskapande i undervisningen utifrån hur de fem musiklärarna talar om det. Vilka erfarenheter den enskilde musikläraren har av musikskapande påverkar således i vilken utsträckning elever får möjlighet att uppleva detta moment i form av eget låtskapande i grupp.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectmusikläraresv
dc.subjectrytmikpedagogsv
dc.subjectvanliga klassersv
dc.titleMusiklärares relation till musikskapande – Fem kvalitativa intervjuer med musiklärare i grundskolans år 6-9sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post