• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att vi ska kunna läsa med flyt

Abstract
Sammanfattning: Mitt syfte med denna uppsats är att ta reda på hur blir barn goda läsare? Den huvudfråga jag arbetar efter är, vilka metoder använder lärare för att eleverna ska nå till läsförståelse? Jag har använt mig av fenomenografisk metod och halvstrukturerade kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fyra lärare som arbetar i förskoleklass till årskurs 3 som aktivt arbetar med skönlitteratur och läsförståelse på en åldersintegrerad skola utanför Göteborg. Resultatet visar att för att elever ska nå till läsförståelse krävs det att läraren medvetet och aktivt väljer att arbeta med olika strategier kring läsning. Läraren behöver kunna växla mellan att vara en god förebild som visar eleverna olika strategier och att kunna lära ut metakognitivt tänkande. Både informanterna och forskningen visar att reflexionen kring en läslogg är viktig liksom ha tydliga mål, rutiner och regler att arbeta mot. Att kunna läsa är färskvara och det krävs träning varje dag. Läsförståelse är inget som kommer av sig själv, utan måste arbetas fram. Det krävs att eleven kan koppla texten till något och att eleverna behöver mycket stöd och hjälp med förförståelsen. Studien visar hur viktiga både lärare och föräldrar är för att ge barnen tid för läsning och vara en god läsande förebild. Dålig läsförståelse gör det svårare att bli en del av vårt samhälle och kan leda till att man mister en viktig länk till både kunskap och underhållning. Grunden för läsförståelse läggs hos de små barnen, både på förskola och i hemmet därför är denna studie viktig för pedagoger i skolan och på förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24212
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24212_1.pdf (173.6Kb)
Date
2010
Author
Kjöllerström, Linda
Keywords
Läsförståelse
skönlitteratur
metoder
strategier
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV