• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Få lära sig på ett annat sätt” – En studie i pedagogers utsagor om lärande baserat på upplevelser

Sammanfattning
Syftet: Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers utsagor om hur de använder sig av upplevelser för lärande i form av ett science center i sin undervisning. Vad de säger att deras didaktiska motiv med ett besök är, samt hur återkopplingen blir i klassrummet. Frågeställning: Varför använder pedagoger sig av upplevelser i sin undervisning? Hur kopplar man besöket på ett science centret med klassrumsundervisningen?  Vad anser pedagogerna att det finns för möjligheter samt hinder med att använda ett science center i undervisningen? Metod: Kvalitativmetod med fenomenografisk ansats. Resultat: Vi har i vår studie kommit fram till att majoriteten av de pedagoger vi intervjuat använder sig av upplevelserna av ett besök på ett science center i ett tematiskt syfte. Detta sker oftast som en uppstart eller ett avslut av ett temaarbete. Återkopplingen mellan besöken på ett science center och undervisningen i klassrummet sker delvis genom samtal om de gemensamma upplevelserna men tar sig även uttryck i praktiskt skapande arbete. Flera pedagoger uppgav att det var elevens egenkonstruerade kunskap som blev centralt av besöket. Samtliga av de tillfrågade pedagogerna ser stora möjligheter med att använda sig av ett science center i sin undervisning då besöket ger varierade undervisningsmetoder. Trots att pedagogerna uppger att de är positiva till att använda sig av ett science center uppger de alla att det finns ett stort hinder vilket är den ekonomiska aspekten. Då skolorna idag saknar resurser för att kunna använda science centers kontinuerligt får inte Universeum den genomslagskraft som det kan ha uppger pedagogerna. Betydelse för läraryrket: Som blivande lärare står vi inför stora utmaningar. Vi har skyldigheter att följa styrdokument och se till att våra elever uppnår vissa mål. Vi anser att upplevelserna som ett science center erbjuder kan användas som ett redskap att uppnå målen. Dessa upplevelser tror vi i förlängningen kommer leda till ett ökat intresse för och ökade resultat i de naturorienterade ämnena.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24213
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24213_1.pdf (198.0Kb)
Datum
2010
Författare
Bjurström, Anna
Borg, Jennie
Nyckelord
Universeum
science center
upplevelsebaserat lära
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV