En intervjustudie – om pedagogers inställning till matematik och arbetsätt i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med min undersökning är att undersöka vilket förhållningssätt som pedagoger har till matematikinlärning i
förskolan. Dessutom vill jag ta reda på vilka arbetssätt pedagoger använder vid matematikinlärning i förskolan. Mina
frågeställningar är Vilket förhållningssätt har pedagoger till matematisk inlärning i förskolan? Vilka metoder använder
sig pedagogerna av vid matematikinlärandet? Vad har pedagogerna för teoriska utgångspunkter vid
matematikinlärandet? Jag har använt mig av intervju som metod där sex pedagoger ifrån två olika förskolor
intervjuades. Undersökningen visar att pedagoger menar matematiken finns i vardagen runt barn och att matematik är
något som man som pedagog bör arbeta med i förskolan. De dagliga rutinerna används som metod för att synliggöra
matematiken. Pedagogen har en viktig roll i förskolan då den grundlägger barns inställning till matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Salo Holmberg, Lisa
Keywords
Matematik
Förhållningssätt
Förskola
pedagog
me
Language
sv