• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den röda tråden – En studie om lärares uppfattning om det matematiska innehållet i undervisningen i tidigare åldrar

Abstract
Med en utgångspunkt i att matematikundervisningen bör ske med en sekventiell utveckling, där nya moment bygger på tidigare kunskap, ställs krav på samarbete emellan lärare. Ett samarbete som skall generera till en kunskap och medvetenhet i det matematiska innehållet genom hela grundskolan. Med denna utgångspunkt har syftet med studien varit att undersöka variationen av lärares medvetenhet och kunskap om det matematiska innehållet i tidigare åldrar. Då studien syftar till att undersöka variationen i lärares olika sätt att erfara innehållet i matematikundervisningen i tidigare åldrar har studien ett fenomenografiskt ramverk. Studien har innefattat öppna kvalitativa intervjuer med sex lärare som haft möjlighet att beskriva tolkningar utifrån deras egna synsätt. Därefter har en komparativ analys av resultatet genomförts. Under teoretisk bakgrund har främst lärares kompetens, olika beräkningsprocedurer och sekventiell utveckling inom ämnet matematik belysts. Resultatet visar på att lärarna är väl förtrogna i den egna undervisningen och dess matematiska innehåll. Däremot saknas en kunskap och medvetenhet om det matematiska innehållet i de tidigare årskurserna. Vilket medför en avsaknad av sekventiell utveckling inom matematikundervisningen mellan de olika stadierna. Vad som framkommit är att denna uteblivna kunskap beror enlig lärarna på uteblivet samarbete mellan de olika stadierna och att en sekventiell utveckling inom matematik, där man bygger nya moment på tidigare kunskap måste till för att kalla arbete en "röd tråd". Med denna vetskap har man som blivande lärare en skyldighet att ta personligt ansvar och skapa förutsättningar för en sekventiell utveckling inom ämnet matematik. Detta genom att delta i pedagogiska samtal och genom ett givande och tagande skapa kollektiv kompetens och kollektiv kunskap som i slutändan skall generera i en "röd tråd" för det matematiska innehållet genom grundskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24216
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24216_1.pdf (507.3Kb)
Date
2010
Author
Johansson, Anna-Carin
Keywords
Matematiskt innehåll
medvetenhet
beräkningsproce
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV