Flerspråkiga elever
Abstract
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar om sitt didaktiska
förhållningssätt för alla elevers språkutveckling i ett mångkulturellt klassrum. Utifrån syftet
har vi ställt följande frågor: Hur anser lärarna att lärandesituationer ska arrangeras? Vad anser
lärarna är skillnaden i undervisningssituationer mellan svenska som ämne och svenska som
andraspråk? Kvalitativa intervjuer med sex lågstadielärare i en mångkulturell skola i olika
stadsdelar i Göteborg har gett oss kunskap och uppfattning om vilka didaktiska
förhållningssätt en lärare utgår från samt hur de resonerar för de synsätten i sin undervisning.
Intervjuresultatet har vi kunnat relatera till kursplanen om svenska som andraspråk, och vilken
relevans resultatet hade i relation till vår teori om det sociokulturella perspektivet. Resultatet
visar att dessa lärare arbetar med grupparbete för att utveckla elevers språk i svenska;
eleverna guidar varandra och lärarna anser att lärandet sker genom deltagandet. Slutligen kom
vi fram till att sådan undervisning som är fördelaktig för andraspråkselever troligtvis är bra
för alla elever.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Jadermark, Leny
Mozaffari, Farideh
Keywords
Flerspråkighet
mångkulturell
didaktik
sociokult
Language
sv