Flerspråkiga elever
dc.contributor.author | Jadermark, Leny | sv |
dc.contributor.author | Mozaffari, Farideh | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:49Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:49Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24217 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar om sitt didaktiska förhållningssätt för alla elevers språkutveckling i ett mångkulturellt klassrum. Utifrån syftet har vi ställt följande frågor: Hur anser lärarna att lärandesituationer ska arrangeras? Vad anser lärarna är skillnaden i undervisningssituationer mellan svenska som ämne och svenska som andraspråk? Kvalitativa intervjuer med sex lågstadielärare i en mångkulturell skola i olika stadsdelar i Göteborg har gett oss kunskap och uppfattning om vilka didaktiska förhållningssätt en lärare utgår från samt hur de resonerar för de synsätten i sin undervisning. Intervjuresultatet har vi kunnat relatera till kursplanen om svenska som andraspråk, och vilken relevans resultatet hade i relation till vår teori om det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att dessa lärare arbetar med grupparbete för att utveckla elevers språk i svenska; eleverna guidar varandra och lärarna anser att lärandet sker genom deltagandet. Slutligen kom vi fram till att sådan undervisning som är fördelaktig för andraspråkselever troligtvis är bra för alla elever. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Flerspråkighet | sv |
dc.subject | mångkulturell | sv |
dc.subject | didaktik | sv |
dc.subject | sociokult | sv |
dc.title | Flerspråkiga elever | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |