Show simple item record

dc.contributor.authorJadermark, Lenysv
dc.contributor.authorMozaffari, Faridehsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:49Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:49Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24217
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar om sitt didaktiska förhållningssätt för alla elevers språkutveckling i ett mångkulturellt klassrum. Utifrån syftet har vi ställt följande frågor: Hur anser lärarna att lärandesituationer ska arrangeras? Vad anser lärarna är skillnaden i undervisningssituationer mellan svenska som ämne och svenska som andraspråk? Kvalitativa intervjuer med sex lågstadielärare i en mångkulturell skola i olika stadsdelar i Göteborg har gett oss kunskap och uppfattning om vilka didaktiska förhållningssätt en lärare utgår från samt hur de resonerar för de synsätten i sin undervisning. Intervjuresultatet har vi kunnat relatera till kursplanen om svenska som andraspråk, och vilken relevans resultatet hade i relation till vår teori om det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att dessa lärare arbetar med grupparbete för att utveckla elevers språk i svenska; eleverna guidar varandra och lärarna anser att lärandet sker genom deltagandet. Slutligen kom vi fram till att sådan undervisning som är fördelaktig för andraspråkselever troligtvis är bra för alla elever.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlerspråkighetsv
dc.subjectmångkulturellsv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectsociokultsv
dc.titleFlerspråkiga eleversv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record