• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Radioskit och smörig soul

Abstract
Vårt syfte är att undersöka om det finns ett samband mellan populärmusiken, ungas identitetsutveckling och lärande. Vi har arbetat utifrån problemformuleringen: Finns det ett samband mellan populärmusiken och hur unga utvecklar sin identitet och har detta samband i sådana fall betydelse för lärande i den formella skolan? Vår undersökning är en kvalitativt inriktad fallstudie. Utmärkande för fallstudien är att den är partikularistisk vilket betyder att den riktar in sig på en specifik situation eller företeelse. (Merriam, 1994:35). I vårt fall, en specifik grupp elever; elever vid musikestetiska programmet i årskurs tre på gymnasiet. Vi grundar vår fallstudie på samtalsintervjuer av respondentkaraktär då vi syftar till att undersöka elevernas tankar, åsikter och förhållningssätt kring relationen mellan populärmusik och kunskaps- och identitetsutveckling. Det material som ligger till grund för vår studie har inhämtats vid enskilda samtalsintervjuer med åtta 18 åriga elever vid estetiska programmet årskurs tre. Vår studie avser att undersöka om populärmusiken har betydelse i ungas identitetsutveckling.Vi menar att en förståelse för och kunskap om ungdomskulturer och ungas identitetsutveckling har betydelse i läraryrket. Vi har i vår undersökning kommit fram till att populärmusiken är en stor och viktig del i ungdomars vardag. För de flesta av våra respondenter har populärmusiken även varit en viktig faktor i deras identitetsutveckling. Vidare visar vår undersökning att populärmusiken kan fungera som en källa till kunskap och en ingång till vidare förståelse om sig själv och sin omvärld. Vår undersökning tyder också på att populärmusiken som redskap i undervisningen förekommit förhållandevis lite under respondenternas skolgång.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24219
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24219_1.pdf (290.0Kb)
Date
2010
Author
Lindahl, Rickard
Pedersen, Lisa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV