Radioskit och smörig soul
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka om det finns ett samband mellan populärmusiken, ungas identitetsutveckling och
lärande. Vi har arbetat utifrån problemformuleringen: Finns det ett samband mellan populärmusiken och hur
unga utvecklar sin identitet och har detta samband i sådana fall betydelse för lärande i den formella skolan?
Vår undersökning är en kvalitativt inriktad fallstudie. Utmärkande för fallstudien är att den är partikularistisk
vilket betyder att den riktar in sig på en specifik situation eller företeelse. (Merriam, 1994:35). I vårt fall, en
specifik grupp elever; elever vid musikestetiska programmet i årskurs tre på gymnasiet. Vi grundar vår fallstudie
på samtalsintervjuer av respondentkaraktär då vi syftar till att undersöka elevernas tankar, åsikter och
förhållningssätt kring relationen mellan populärmusik och kunskaps- och identitetsutveckling. Det material som
ligger till grund för vår studie har inhämtats vid enskilda samtalsintervjuer med åtta 18 åriga elever vid estetiska
programmet årskurs tre.
Vår studie avser att undersöka om populärmusiken har betydelse i ungas identitetsutveckling.Vi menar att en
förståelse för och kunskap om ungdomskulturer och ungas identitetsutveckling har betydelse i läraryrket.
Vi har i vår undersökning kommit fram till att populärmusiken är en stor och viktig del i ungdomars vardag. För
de flesta av våra respondenter har populärmusiken även varit en viktig faktor i deras identitetsutveckling. Vidare
visar vår undersökning att populärmusiken kan fungera som en källa till kunskap och en ingång till vidare
förståelse om sig själv och sin omvärld. Vår undersökning tyder också på att populärmusiken som redskap i
undervisningen förekommit förhållandevis lite under respondenternas skolgång.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Lindahl, Rickard
Pedersen, Lisa
Språk
sv