Att hantera elevernas olikheter och inlärningssvårigheter i samband med matematikundervisning för vuxna
Abstract
Av resultat på basis av min undersökning kan man konstatera att det finns många olika orsaksförklaringar till
elevernas inlärningssvårigheter. Under intervjuerna pekar lärarna framförallt på elevernas höga frånvaro och
bristande grundkunskaper i matematik samt bristande kunskaper i både det svenska och matematiska språket. De
noterar även att elevens motivation och vilja är en betydelsefull drivkraft att läsa och prestera. Lärarna på
Komvux har funnit ett sätt att hantera de flesta elevernas olikheter, deras olika behov och svårigheter. De kallar
det för ett "botemedel mot allt ont". Det handlar om formativ bedömning som är ett bra hjälpmedel att lösa de
flesta elevernas problem i deras lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Adelbrun, Gunilla
Keywords
Olikheter
inlärningssvårigheter
motivation
bedö
Language
sv