Att hantera elevernas olikheter och inlärningssvårigheter i samband med matematikundervisning för vuxna
Sammanfattning
Av resultat på basis av min undersökning kan man konstatera att det finns många olika orsaksförklaringar till
elevernas inlärningssvårigheter. Under intervjuerna pekar lärarna framförallt på elevernas höga frånvaro och
bristande grundkunskaper i matematik samt bristande kunskaper i både det svenska och matematiska språket. De
noterar även att elevens motivation och vilja är en betydelsefull drivkraft att läsa och prestera. Lärarna på
Komvux har funnit ett sätt att hantera de flesta elevernas olikheter, deras olika behov och svårigheter. De kallar
det för ett "botemedel mot allt ont". Det handlar om formativ bedömning som är ett bra hjälpmedel att lösa de
flesta elevernas problem i deras lärande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Adelbrun, Gunilla
Nyckelord
Olikheter
inlärningssvårigheter
motivation
bedö
Språk
sv