• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Glad och framåt, eller tystlåten och tillbakadragen? Lärares tankar angående positiv självbild.

Sammanfattning
Syftet med denna undersökning var att undersöka Idrott- och hälsalärares syn på strävansmålet att utveckla elevers positiva självbild, samt om och hur det integreras i undervisningen. De frågeställningar jag utgått från är följande: Vilken betydelse ger Idrott- och hälsalärare begreppet positiv självbild? vilka metoder använder sig Idrott- och hälsalärare sig av för att stärka elevernas positiva självbild? Samt vilka möjligheter och begränsningar belyser lärare i Idrott- och hälsa att det finns i arbetet med elevernas självbild? Undersökningen är kvalitativ och utgörs av sex semistrukturerade intervjuer av lärare som arbetar med idrott och hälsa i grundskolans senare år. Studien utgörs bland annat av Csikszentmihalyij (1997) tankar, vars teori syftar till hur man kan tänka för att få varje individ att känna självvärde och anta de utmaningar man ställs inför, samt Auno & Brandelius- Johansson (2002) som beskriver samspelet med eleverna och om vikten av att ge eleverna positiv feedback. Gemensamt för dessa två teorier är att de i slutändan syftar till att hela tiden förbättra elevernas självbild till det positiva. Därutöver redogör forskningsbakgrunden för litteratur och forskning som anses relevant för studiens syfte. Underlaget bygger på olika forskningsundersökningar och vetenskapliga artiklar, bland annat en nationell utvärdering i ämnet idrott och hälsa från 2003 samt motivationens betydelse för eleverna belyses. Jag har valt att styrka min studie med tre olika teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för analysen av respondenternas tankar men även för att koppla litteratur och tankar samman till en enhet, för att man som läsare skall få en djupare förståelse för det som sägs i studien. Resultatet tyder på att samtliga respondenter anser det viktigt att arbeta med utveckling av elevers självbild. Begreppet positiv självbild ger de alla sex en liknande betydelse. De menar att självbild är hur man ser på sig själv som person, men att det påverkas av omgivningen. Mina respondenter hade en tydlig uppfattning om att feedback är en metod att använda sig av för att stärka elevernas självbild.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24226
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24226_1.pdf (179.8Kb)
Datum
2010
Författare
Wänerstam, Emelie
Nyckelord
Självbild
undervisning
lärare
feedback.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV