dc.contributor.author | Wänerstam, Emelie | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:51:00Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:51:00Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24226 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning var att undersöka Idrott- och hälsalärares syn på strävansmålet att utveckla
elevers positiva självbild, samt om och hur det integreras i undervisningen. De frågeställningar jag utgått från är
följande: Vilken betydelse ger Idrott- och hälsalärare begreppet positiv självbild? vilka metoder använder sig
Idrott- och hälsalärare sig av för att stärka elevernas positiva självbild? Samt vilka möjligheter och begränsningar
belyser lärare i Idrott- och hälsa att det finns i arbetet med elevernas självbild?
Undersökningen är kvalitativ och utgörs av sex semistrukturerade intervjuer av lärare som arbetar med idrott och
hälsa i grundskolans senare år.
Studien utgörs bland annat av Csikszentmihalyij (1997) tankar, vars teori syftar till hur man kan tänka för att få
varje individ att känna självvärde och anta de utmaningar man ställs inför, samt Auno & Brandelius- Johansson
(2002) som beskriver samspelet med eleverna och om vikten av att ge eleverna positiv feedback. Gemensamt för
dessa två teorier är att de i slutändan syftar till att hela tiden förbättra elevernas självbild till det positiva.
Därutöver redogör forskningsbakgrunden för litteratur och forskning som anses relevant för studiens syfte.
Underlaget bygger på olika forskningsundersökningar och vetenskapliga artiklar, bland annat en nationell
utvärdering i ämnet idrott och hälsa från 2003 samt motivationens betydelse för eleverna belyses.
Jag har valt att styrka min studie med tre olika teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för analysen av
respondenternas tankar men även för att koppla litteratur och tankar samman till en enhet, för att man som läsare
skall få en djupare förståelse för det som sägs i studien.
Resultatet tyder på att samtliga respondenter anser det viktigt att arbeta med utveckling av elevers självbild.
Begreppet positiv självbild ger de alla sex en liknande betydelse. De menar att självbild är hur man ser på sig
själv som person, men att det påverkas av omgivningen. Mina respondenter hade en tydlig uppfattning om att
feedback är en metod att använda sig av för att stärka elevernas självbild. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Självbild | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.subject | feedback. | sv |
dc.title | Glad och framåt, eller tystlåten och tillbakadragen? Lärares tankar angående positiv självbild. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |