Show simple item record

dc.contributor.authorMattsson, Sarahsv
dc.contributor.authorEsbjörnsson, Kristofersv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:01Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:01Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24227
dc.description.abstractSammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur skolor valt att arbeta med skriftliga omdömen och hur deras mallar togs fram efter regeringsbeslutet 008. Genom insamling av skriftliga omdömesmallar studeras vilka trender som kan urskönjas. Utifrån tre perspektiv intervjuar vi rektorer, lärare och vårdnadshavare och  undersöker även vilka attityder som är kopplade till skriftliga omdömen. Skriftliga omdömen har stor relevans för läraryrket då det åligger lärare i grundskolan att ge minst ett skriftligt omdöme varje termin. Det är således, tillsammans med övrig bedömning, en stor del av lärarnas vardag. När vi jämförde de skriftliga omdömesmallar som vi fick tillskickat oss från Göteborgs skolor såg vi att det fanns skillnader mellan hur de utformat dem. För att närmare studera dessa skillnader valdes tre av mallarna ut utifrån de trender som upptäcktes. En skola i studien har valt att arbeta utefter en kryssmall, en annan har en textbaserad mall medan den tredje är utformad för att visa elevens lärandeprogression med hjälp av text och pilar. Studiens resultat visar på att skolor, rektorer och lärare, fortfarande till viss del är osäkra i bedömningsarbetet. Majoriteten av vårdnadshavarna i studien efterfrågar ännu tydligare bedömning. Undersökningen visar att det krävs mer kompetensutbildning och diskussion på skolorna om skriftliga omdömen och begreppet bedömning i allmänhet. 1 av 54   sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkriftliga omdömensv
dc.subjectIndividuell utvecklingsplan,sv
dc.titleSkriftliga omdömen – Tre omdömen. Tre perspektiv. Nio åsikter.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record