Skriftliga omdömen – Tre omdömen. Tre perspektiv. Nio åsikter.
Abstract
Sammanfattning:
Studien syftar till att undersöka hur skolor valt att arbeta med skriftliga omdömen
och hur deras mallar togs fram efter regeringsbeslutet 008. Genom insamling av
skriftliga omdömesmallar studeras vilka trender som kan urskönjas. Utifrån tre
perspektiv intervjuar vi rektorer, lärare och vårdnadshavare och undersöker även
vilka attityder som är kopplade till skriftliga omdömen.
Skriftliga omdömen har stor relevans för läraryrket då det åligger lärare i
grundskolan att ge minst ett skriftligt omdöme varje termin. Det är således,
tillsammans med övrig bedömning, en stor del av lärarnas vardag.
När vi jämförde de skriftliga omdömesmallar som vi fick tillskickat oss från
Göteborgs skolor såg vi att det fanns skillnader mellan hur de utformat dem. För att
närmare studera dessa skillnader valdes tre av mallarna ut utifrån de trender som
upptäcktes. En skola i studien har valt att arbeta utefter en kryssmall, en annan har
en textbaserad mall medan den tredje är utformad för att visa elevens
lärandeprogression med hjälp av text och pilar.
Studiens resultat visar på att skolor, rektorer och lärare, fortfarande till viss del är
osäkra i bedömningsarbetet. Majoriteten av vårdnadshavarna i studien efterfrågar
ännu tydligare bedömning.
Undersökningen visar att det krävs mer kompetensutbildning och diskussion på
skolorna om skriftliga omdömen och begreppet bedömning i allmänhet.
1 av 54
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Mattsson, Sarah
Esbjörnsson, Kristofer
Keywords
Skriftliga omdömen
Individuell utvecklingsplan,
Language
sv