• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rytmik I flöjtundervisningen - en frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.

Abstract
Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur rytmikens arbetssätt och idéer skulle kunna integreras i tvärflöjtsundervisning. Jag vill även ge exempel på hur en sådan undervisning skulle kunna se ut. Jag har undersökt hur två flöjt och hur två rytmik-och flöjtpedagoger upplever sin undervisning, om deras svar utifrån bakgrund skiljer dem åt eller liknar varandra. Huvudfråga: Hur kan rytmik integreras i tvärflöjtsundervisningen? Metod och material: Litteraturen jag har använt mig av i uppsatsen har varit av stort värde för min undersökning och behandlar rytmik, och instrumentalundervisnig, instrumentalmetodik och musikskolan. Metoden för min undersökning är av respondentkaraktär och en variant av frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger. Resultat: Det finns inga stora skillnader I flöjt och flöjt-och rytmikpedagogernas svar. Flöjt-och rytmikpedagogerna har en större förförståelse för rytmik och dess innebörd. Samtliga pedagoger använder sig av rytmik på något sätt i flöjtundervisningen inom kulturskolan. Betydelse för läraryrket: Det vore roligt om den här uppsatsen kan inspirera lärare till att använda sig av rytmik i undervisningen. Jag tror att rytmik kan bidra till en mer kreativ och direkt musikundervisning där musiken hamnar I centrum och vara ytterligare en metod som musiklärare kan använda sig av. Den kan kanske också vara en inspiration för ämnesintegrerad undervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24231
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24231_1.pdf (108.6Kb)
Date
2010
Author
Nerman, Sofia
Keywords
Tvärflöjt
Rytmik
Kulturskolan
Musikskolan
Meto
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV