Rytmik I flöjtundervisningen - en frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.
Sammanfattning
Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur rytmikens arbetssätt och idéer skulle kunna integreras i
tvärflöjtsundervisning. Jag vill även ge exempel på hur en sådan undervisning skulle kunna se ut. Jag har
undersökt hur två flöjt och hur två rytmik-och flöjtpedagoger upplever sin undervisning, om deras svar utifrån
bakgrund skiljer dem åt eller liknar varandra.
Huvudfråga: Hur kan rytmik integreras i tvärflöjtsundervisningen?
Metod och material: Litteraturen jag har använt mig av i uppsatsen har varit av stort värde för min undersökning
och behandlar rytmik, och instrumentalundervisnig, instrumentalmetodik och musikskolan. Metoden för min
undersökning är av respondentkaraktär och en variant av frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.
Resultat: Det finns inga stora skillnader I flöjt och flöjt-och rytmikpedagogernas svar. Flöjt-och
rytmikpedagogerna har en större förförståelse för rytmik och dess innebörd. Samtliga pedagoger använder sig av
rytmik på något sätt i flöjtundervisningen inom kulturskolan.
Betydelse för läraryrket: Det vore roligt om den här uppsatsen kan inspirera lärare till att använda sig av rytmik i
undervisningen. Jag tror att rytmik kan bidra till en mer kreativ och direkt musikundervisning där musiken hamnar
I centrum och vara ytterligare en metod som musiklärare kan använda sig av. Den kan kanske också vara en
inspiration för ämnesintegrerad undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Nerman, Sofia
Nyckelord
Tvärflöjt
Rytmik
Kulturskolan
Musikskolan
Meto
Språk
sv