Varierad taluppfattning
Abstract
Syftet med vår undersökning var att se på hur lärare ser på elevers utveckling av taluppfattningen. Intresset för
denna del inom matematiken grundade sig för det första i att det är av största vikt att eleverna tillgodogör sig en
grundläggande taluppfattning för att överhuvudtaget gå vidare i matematiken. För det andra visade en
internationell undersökning gjord av TIMSS (2007) att det var just elevers bristande taluppfattning som utgjorde
en stor del av felberäkningarna i matematiktesterna (Bentley, 2008b).
Våra huvudfrågor var: Hur säger sig lärarna uppfatta elevernas utveckling av taluppfattning? och Vilken
variation kan vi se i lärarnas olika uppfattningar? Syftet och frågeställningarna besvarade vi genom att göra en
fenomenografisk studie då vi var intresserade av att se på variationen av uppfattningar hos lärarna.
Vi genomförde åtta stycken intervjuer med lärare från både Montessoriskola och kommunal skola. Urvalet av
lärare gjordes genom så kallad teoretisk sampling. Analyserandet av intervjumaterialet gjordes genom open
coding. Sedan fortsatte vi analysen med att urskilja kategorier utifrån hela gruppen. Kategorierna
säkerhetsställdes genom att titta på varje enskild individ för att se att alla lärares uppfattningar var inkluderade.
Resultatet visade att många lärare använder sig av konkretiserande material och ser det som ett nödvändigt sätt
att utveckla elevers taluppfattning. Det visade sig också att en uppfattning var att utvecklingen av
taluppfattningen ses som spridda delar av en helhet. Bara ett fåtal informanter hade ett drag av att se
utvecklandet som ett sekventiellt förlopp. Resultatet har stor relevans för läraryrket och lärarutbildningen
eftersom lärarnas uppfattning om elevernas utveckling av taluppfattningen påverkar undervisningens upplägg
och elevernas inlärning och förståelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Lindquist, Cathrin
Strömmer, Anna
Keywords
Matematik
taluppfattning
lärarintervjuer
fenome
Language
sv