• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att implementera teori i praktik

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar även behandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ett elevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. Det finns flera anledningar till varför vi valt att undersöka detta i vår studie. En av dessa anledningar är att det finns ytterst lite forskning inom området vilket vi vill bidra med då vi anser att elevinflytande är något som måste prioriteras i särskolan. M etod Inledningsvis har vi förkovrat oss i tidigare forskning i synnerhet gällande elevinflytande för att skaffa underlag till att utföra egna undersökningar. Vi har genom en enkätundersökning och ett fokusgruppsamtal vänt oss till lärare i särskolor i Göteborgs- och Mölndals kommun för att ta del av deras syn på elevinflytande samt hur de anser att de arbetar med detta. I undersökningen har vi inte lagt någon vikt varken vid socioekonomiskt område eller angående deltagarnas kön eller ålder. Resultat Genom tidigare studier samt vår enkätundersökning och vårt fokusgruppsamtal framgår att det finns olika former av elevinflytande såsom att utforma klassråd eller elevråd, att som lärare föra en dialog med eleverna angående demokrati och att vara lyhörd inför och ta tillvara på elevernas intressen och önskemål. Andra former av elevinflytande är att eleverna får välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp, vad de ska få i hemläxa samt vad de vill fördjupa sig igenom forskning. När det gäller elevinflytande är fokusgruppens utsago angående deras vardagliga arbete inte helt överensstämmande med läroplanens mål och riktlinjer vilket är något som även tidigare forskningsstudier framhåller.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24236
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24236_1.pdf (545.6Kb)
Datum
2010
Författare
Ryberg, Tina
Serkitjis, Maria
Nyckelord
Särskola
demokrati
elevinflytande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV