• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muntlig diskussion och argumentation inom fysik - en fallstudie

Sammanfattning
Sammanfattning Mitt syfte med denna uppsats är att beskriva ett fall där elever får diskutera och argumentera i fysikundervisningen och föra ett resonemang om vad detta kan betyda. Vilken möjlighet till lärande ges? Vidare kan påpekas att studien är aktuell då man 010 infört nationella prov i naturvetenskap (biologi, kemi och fysik) för grundskolans årskurs 9, där en del av provet är laborativ vilket innebär att eleverna får utföra en naturvetenskaplig undersökning (Skolverket), en undersökning som kan liknas vid min studie där en uppgift består i att eleverna skall föreslå ett experiment för att kunna fastställa ett svar. En kvalitativ studie har därför gjorts, baserad på ljudinspelning av gymnasie- och grundskoleelever, där de i olika grupper fått diskutera och argumentera kring en fråga med naturvetenskaplig anknytning, nämligen frågan: Blir snö tyngre när det töar? Studien visar att det finns en lärandepotential för elever och för lärare med detta arbetssätt. Dessutom utgör arbetssättet en bra grund vid bedömning av elever och är även ett bra underlag för reflektion hos både lärare och elev (formativ bedömning), då det visar hur elever uppfattar fysikaliska begrepp och sammanhang. En viktig faktor är dock att man ger sig tid till att sätta sig in i hur elever uttrycker sig muntligt i grupp och att man vänjer dem vid att diskutera och argumentera i undervisningen för att det skall bli lärande. Givetvis måste man även själv som lärare kunna diskutera och argumentera med eleverna på ett naturligt sätt för att dra fördelar av elevernas diskussioner i undervisningen. På så vis är jag övertygad om att man kan göra undervisningen mer intressant och mer lärande för både elever och lärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24237
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24237_1.pdf (447.0Kb)
Datum
2010
Författare
Ivarsson, Erik
Nyckelord
Naturvetenskap
fysik
lärande
muntlig undervisni
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV