Visa enkel post

dc.contributor.authorIvarsson, Eriksv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:13Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:13Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24237
dc.description.abstractSammanfattning Mitt syfte med denna uppsats är att beskriva ett fall där elever får diskutera och argumentera i fysikundervisningen och föra ett resonemang om vad detta kan betyda. Vilken möjlighet till lärande ges? Vidare kan påpekas att studien är aktuell då man 010 infört nationella prov i naturvetenskap (biologi, kemi och fysik) för grundskolans årskurs 9, där en del av provet är laborativ vilket innebär att eleverna får utföra en naturvetenskaplig undersökning (Skolverket), en undersökning som kan liknas vid min studie där en uppgift består i att eleverna skall föreslå ett experiment för att kunna fastställa ett svar. En kvalitativ studie har därför gjorts, baserad på ljudinspelning av gymnasie- och grundskoleelever, där de i olika grupper fått diskutera och argumentera kring en fråga med naturvetenskaplig anknytning, nämligen frågan: Blir snö tyngre när det töar? Studien visar att det finns en lärandepotential för elever och för lärare med detta arbetssätt. Dessutom utgör arbetssättet en bra grund vid bedömning av elever och är även ett bra underlag för reflektion hos både lärare och elev (formativ bedömning), då det visar hur elever uppfattar fysikaliska begrepp och sammanhang. En viktig faktor är dock att man ger sig tid till att sätta sig in i hur elever uttrycker sig muntligt i grupp och att man vänjer dem vid att diskutera och argumentera i undervisningen för att det skall bli lärande. Givetvis måste man även själv som lärare kunna diskutera och argumentera med eleverna på ett naturligt sätt för att dra fördelar av elevernas diskussioner i undervisningen. På så vis är jag övertygad om att man kan göra undervisningen mer intressant och mer lärande för både elever och lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNaturvetenskapsv
dc.subjectfysiksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectmuntlig undervisnisv
dc.titleMuntlig diskussion och argumentation inom fysik - en fallstudiesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post