Några elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskola
Abstract
Arbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnet
spanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP).
Studiens två frågeställningar var: Har de undersökta eleverna lärt sig att reflektera över sin egen
språkinlärning under tiden de gick i grundskolan? Samt, kan dessa elever avgöra vilken nivå deras kunskap
i skriftlig produktion i spanska ligger på? Undersökningen baseras på en metodtriangulering där eleverna fått
skriva en uppgift som de sedan själva bedömde med hjälp av checklistorna från ESP för färdigheten skriva.
Därefter värderades den skriftliga uppgiften av deras lärare, samt författaren. Undersökningen genomfördes i
en gymnasieklass som läste spanska Steg 3.
Resultaten visar att större delen av eleverna i urvalsgruppen kan uppskatta sin egen språknivå enligt CEFR
nivåerna (The Common European Framework of Reference) som används i ESP och dess kriterier som kan
utläsas på checklistorna. Därmed kan slutsatsen dras att många av dessa elever har utvecklat sin förmåga att
reflektera över sin inlärning efter avslutad grundskola och därmed bör man kunna se att de checklistor som
används är väsentliga och bra vid inlärningssammanhang.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Söderberg, Helena
Keywords
Reflektion
Europeisk språkportfolio
självbedömni
Language
sv