Visa enkel post

dc.contributor.authorSöderberg, Helenasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:14Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:14Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24238
dc.description.abstractArbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnet spanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP). Studiens två frågeställningar var: Har de undersökta eleverna lärt sig att reflektera över sin egen språkinlärning under tiden de gick i grundskolan? Samt, kan dessa elever avgöra vilken nivå deras kunskap i skriftlig produktion i spanska ligger på? Undersökningen baseras på en metodtriangulering där eleverna fått skriva en uppgift som de sedan själva bedömde med hjälp av checklistorna från ESP för färdigheten skriva. Därefter värderades den skriftliga uppgiften av deras lärare, samt författaren. Undersökningen genomfördes i en gymnasieklass som läste spanska Steg 3. Resultaten visar att större delen av eleverna i urvalsgruppen kan uppskatta sin egen språknivå enligt CEFR nivåerna (The Common European Framework of Reference) som används i ESP och dess kriterier som kan utläsas på checklistorna. Därmed kan slutsatsen dras att många av dessa elever har utvecklat sin förmåga att reflektera över sin inlärning efter avslutad grundskola och därmed bör man kunna se att de checklistor som används är väsentliga och bra vid inlärningssammanhang.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReflektionsv
dc.subjectEuropeisk språkportfoliosv
dc.subjectsjälvbedömnisv
dc.titleNågra elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post