• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kursplanen och laborationerna - en studie av de naturorienterande ämnenas kursplan i grundskolan och dess syften med laborativt arbete

Abstract
Syftet med denna uppsats är att analysera de kursplansmål som rör laborationer inom de naturorienterande ämnena i grundskolan. Detta för att kunna skönja vilka bakomliggande syften som kan identifieras och vilka som inte kan identifieras. Tre frågor har genomsyrat arbetet: - Varför ska eleverna i den svenska grundskolans naturorienterande ämnen laborera? - Vilka långsiktiga vinster gör samhället och framtida samhällsmedborgare av att laborera? - Vad säger kursplanen om att använda laborationer som ett syfte att motivera elever att fortsätta med naturvetenskapliga studier? För att kunna svara på frågorna utvecklas i rapporten ett analysinstrument som bygger på den välkända metoden kvalitativ textanalys. De dokument som analyserats har varit kursplansmålen i de naturorienterande ämnena i grundskolans senare år. Dessa har med hjälp av den klassindelande analysen och en spjälkningsmetod kategoriserats och analyserats i förhållande till tidigare forskning inom skollaborationens olika syften. Resultatet visar att strävansmålens och uppnåendemålens uttryckta syfte skiljer sig mycket lite åt. Gemensamt för båda typerna av mål är bland annat, att varken de laborativa strävansmålen eller uppnåendemålen syftar till att ge eleverna motivation till att fortsätta sina naturvetenskapliga studier. Studien visar också att de laborativa strävans- och uppnåendemålen båda fokuseras på undervisning där eleverna utvecklar kunskaper som kompletterar de naturvetenskapliga teorierna och där eleverna får insikt i det naturvetenskapliga arbetssättet. Dessa syften kan medföra vinster för både den enskilde medborgaren och samhället i stort. Dessa vinster förknippas för den enskilde med kunskaper som underlättar vardagen och som ger ett stimulerande yrkes- och samhällsliv och för samhället såtillvida att befolkningen i högre grad fattar gynnsamma beslut i frågor som rör naturvetenskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24241
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24241_1.pdf (346.0Kb)
Date
2010
Author
Antti, Emma
Keywords
Laborationer
kursplanen
naturorienterande ämnen,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV