”- Inte bara köra sitt eget race” – Musikdramatiska övningar med skådespelare med funktionsnedsättningar
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka möjligheter till utveckling av Gunilla Gårdfeldts musikdramatiska metod.
Uppsatsen syftar också till att i viss mån beskriva Gårdfeldts musikdramatiska metod genom en kortare
sammanställning av några utvalda övningar.
Huvudfrågan i studien är hur dessa musikdramatiska övningar kan anpassas eller utvecklas för att passa
skådespelare med de olika funktionsnedsättningarna Asperger syndrom och utvecklingsstörning.
Undersökningen är en fallstudie där författaren själv fungerat som musikdramatikpedagog för tre medlemmar i
en teatergrupp för skådespelare med intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar. Författaren har träffat
skådespelarna vid sju tillfällen á två timmar, varav ett innefattade ett kort publikmöte på en kulturfestival. Ett
samtal samt en intervju med Gunilla Gårdfeldt gjordes som bakgrundstudie till uppsatsen.
Med hjälp av en kvalitativ, hermeneutisk metod har materialet analyserats utifrån skådespelarnas möjligheter att
tillgodogöra sig författarens pedagogiska insatser.
Studien visade att främjande faktorer för att de tre utvalda skådespelarna skulle kunna ta till sig övningarna var
om abstrakta begrepp, verbala instruktioner och feedback stöttades av visuella och praktiska hjälpmedel och
riktades tydligt till sin mottagare, om instruktionerna fångade skådespelarnas lust och lekfullhet och de fick göra
på sitt eget sätt, om skådespelarna fick stöttning och peppning att inte ge upp och fick påminnas om vilken
uppgift de hade under tiden övningarna pågick. Hindrande faktorer visade sig vara för mycket prat och
användning av ord som skådespelarna inte kunde relatera till i instruktioner och feedback, om de verbala
instruktionerna inte hade med här och nu att göra, om vissa av skådespelarna behövde komma ihåg en bestämd
sångtext, om de musikaliska utmaningarna var för stora, om det var för många moment att tänka på samtidigt,
samt om pedagogen ställde ledande frågor som feedback.
Som lärare kommer man i regel i kontakt med elever med olika funktionsnedsättningar även om man inte har
specialutbildning för detta, och därför anser författaren att det är en angelägen fråga att som lärare ha en
medvetenhet kring dessa speciella behov och kunna anpassa sin undervisning till även denna målgrupp.
Författaren har fått nya insikter i hur musikdramatiska övningar kan anpassas och vidareutvecklas för den
aktuella målgruppen. I sin kommande yrkesroll som musik- och teaterpedagog ser författaren att hon kommer att
ha nytta av erfarenheter från studien och har särskilt tagit fasta på den hjälp som bildstöd innebar för att kunna
förklara abstrakta begrepp inom Gårdfeldts musikdramatiska metod, samt hur viktigt lusten och en inkännande
relation mellan pedagog och elever är för att arbetet ska fungera.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Arlid, Andréa
Keywords
Musikdramatik
skådespelare med funktionsnedsättni
Language
sv