• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Drama som pedagogiskt verktyg” - En kvalitativ studie om drama som metod för att stärka barns språkutveckling och identitetsskapande”

Abstract
Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur drama kan användas som en metod för att arbeta med barns språkutveckling och identitetsskapande i förskolan. De frågeställningar vi utgår från är: Hur kan man arbeta med drama som metod i förskolan för att stärka barns identitet och språkutveckling? Har den sociala lärande miljön betydelse för barns lärande? Metoden vi valt att använda är kvalitativa djupintervjuer. Denna metod var att föredra då vi sökte efter pedagogers tankar och praktiska metoder i dramaundervisning för att främja barns språk och identitetsutveckling. Vårt resultat visar att den sociala lärande miljön är betydande för vilka möjligheter barn ges att lära. Det visar på att genom att tolka och bearbeta intryck och upplevelser i kommunikation med den sociala kontext hon lever i. Drama kan därmed beskrivas som en metod för att stärka barns identitetsskapande och språkutveckling. Dramatisering ger utrymme att distansera det personliga och genom karaktär ta plats och våga träda fram. Relevansen för läraryrket är att visa på att det är nödvändigt med en variation av arbetsätt för att nå ut till alla elever, eftersom vi lär på olika sätt. Därför skall även de estetiska uttryckssätten få utrymme.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24245
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24245_1.pdf (516.1Kb)
Date
2010
Author
Karlsson, Therese
Sundvall, Linn
Keywords
Drama som metod
identitetskapade
språkutveckling
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV