dc.contributor.author | Karlsson, Therese | sv |
dc.contributor.author | Sundvall, Linn | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:51:22Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:51:22Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24245 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur drama kan användas som en metod för att arbeta med barns
språkutveckling och identitetsskapande i förskolan. De frågeställningar vi utgår från är:
Hur kan man arbeta med drama som metod i förskolan för att stärka barns identitet och språkutveckling? Har den
sociala lärande miljön betydelse för barns lärande?
Metoden vi valt att använda är kvalitativa djupintervjuer. Denna metod var att föredra då vi sökte efter pedagogers
tankar och praktiska metoder i dramaundervisning för att främja barns språk och identitetsutveckling.
Vårt resultat visar att den sociala lärande miljön är betydande för vilka möjligheter barn ges att lära. Det visar på att
genom att tolka och bearbeta intryck och upplevelser i kommunikation med den sociala kontext hon lever i. Drama kan
därmed beskrivas som en metod för att stärka barns identitetsskapande och språkutveckling. Dramatisering ger utrymme
att distansera det personliga och genom karaktär ta plats och våga träda fram.
Relevansen för läraryrket är att visa på att det är nödvändigt med en variation av arbetsätt för att nå ut till alla elever,
eftersom vi lär på olika sätt. Därför skall även de estetiska uttryckssätten få utrymme. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Drama som metod | sv |
dc.subject | identitetskapade | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.title | ”Drama som pedagogiskt verktyg” - En kvalitativ studie om drama som metod för att stärka barns språkutveckling och identitetsskapande” | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |