Barns inflytande och kvalitet i förskolans vardag
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka verksamma pedagogers uppfattning av barns inflytande i förskolans
vardag samt vad de anser att barn har inflytande över i den samma. Studien har också riktat sig mot hur barns
inflytande i vardagen på förskolan kan sammankopplas med kvalitet och hur demokrati används för att barnen
ska socialiseras i vårt demokratiska samhälle.
Studien är kvalitativ och har inspirerats av den fenomenografiska forskningsansatsen varför intervjuer använts
som datainsamlingsverktyg. Tre respondenter har deltagit och intervjuerna spelades in på band och
transkriberades sedan för att nå en högre reliabilitet. Insamlade data har analyserats och sorterats in i kategorier
som belyser variationen av respondenternas uppfattningar. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar om
de aktuella begreppen varierar men kan trots det sammankopplas med kvalitetsbegreppet.
Betydelsen för läraryrket är stor eftersom alla som är verksamma i förskolan är ålagda att arbeta efter aktuella
styrdokument vilka tydligt pekar på barns rätt till inflytande och möjlighet att påverka sin egen situation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Sidebäck, Louise
Keywords
Inflytande
demokrati
kvalitet
förskola
fenomen
Language
sv