Show simple item record

dc.contributor.authorSidebäck, Louisesv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:23Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:23Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24246
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka verksamma pedagogers uppfattning av barns inflytande i förskolans vardag samt vad de anser att barn har inflytande över i den samma. Studien har också riktat sig mot hur barns inflytande i vardagen på förskolan kan sammankopplas med kvalitet och hur demokrati används för att barnen ska socialiseras i vårt demokratiska samhälle. Studien är kvalitativ och har inspirerats av den fenomenografiska forskningsansatsen varför intervjuer använts som datainsamlingsverktyg. Tre respondenter har deltagit och intervjuerna spelades in på band och transkriberades sedan för att nå en högre reliabilitet. Insamlade data har analyserats och sorterats in i kategorier som belyser variationen av respondenternas uppfattningar. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar om de aktuella begreppen varierar men kan trots det sammankopplas med kvalitetsbegreppet. Betydelsen för läraryrket är stor eftersom alla som är verksamma i förskolan är ålagda att arbeta efter aktuella styrdokument vilka tydligt pekar på barns rätt till inflytande och möjlighet att påverka sin egen situation.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInflytandesv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectkvalitetsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectfenomensv
dc.titleBarns inflytande och kvalitet i förskolans vardagsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record