• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Material i slöjden – lärares tolkning av Kursplaner

Abstract
Sammanfattning: Vi har under vår lärarutbildning studerat den rådande kursplanen i slöjd – Kpl 000. Av vår studie av kursplanen har vi uppmärksammat att den nämner textil, trä och metall samtidigt som den tar upp slöjdens olika material. Detta har i sin tur väckt ett intresse och gjort oss nyfikna. Vi frågar oss om tolkningen av kursplanen för slöjd, med beaktande av material, kan medföra att slöjdundervisning behandlar olika material beroende på hur man tolkar kursplanen. I vårt examensarbete har syftet varit att undersöka hur några slöjdlärare tolkar den gällande kursplanen för slöjd, Kpl 000. För att få möjlighet att ställa frågor som ger djupgående svar, valde vi att genomföra sex intervjuundersökningar av respondentkaraktär. Resultatet av arbetet är att varje fråga som ställts till respondenterna har ett eget tolkningsutrymme. Därav kan man konstatera att det är av största vikt att samtala om hur man som lärare tolkar kursplanen. Detta för att lyfta skillnader som kan medföra att kunskapskraven på eleverna inte är likvärdig. Men även för att se gemensamma drag och intressanta tolkningar som kan medföra att undervisningen utvecklas. Att lyfta hur lärare tolkar kursplanen har betydelse för läraryrket. Inte bara för att uppmärksamma olika tolkningar av kursplanen utan även konsekvensen av breda tolkningar beträffande kunskapskrav och slöjdens utveckling. Detta arbete har inte bara varit intressant för oss, även respondenterna har påpekat att det fick tänka efter och reflektera över kursplanens formulering, något man som lärare kan uppleva att det inte finns tid till i det dagliga arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24247
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24247_1.pdf (217.7Kb)
Date
2010
Author
Skarin, Erica
Herrlin, Anna
Keywords
Slöjd
kursplan
tolkning
jämställdhet
miljö
sl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV