• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Material i slöjden – lärares tolkning av Kursplaner

Sammanfattning
Sammanfattning: Vi har under vår lärarutbildning studerat den rådande kursplanen i slöjd – Kpl 000. Av vår studie av kursplanen har vi uppmärksammat att den nämner textil, trä och metall samtidigt som den tar upp slöjdens olika material. Detta har i sin tur väckt ett intresse och gjort oss nyfikna. Vi frågar oss om tolkningen av kursplanen för slöjd, med beaktande av material, kan medföra att slöjdundervisning behandlar olika material beroende på hur man tolkar kursplanen. I vårt examensarbete har syftet varit att undersöka hur några slöjdlärare tolkar den gällande kursplanen för slöjd, Kpl 000. För att få möjlighet att ställa frågor som ger djupgående svar, valde vi att genomföra sex intervjuundersökningar av respondentkaraktär. Resultatet av arbetet är att varje fråga som ställts till respondenterna har ett eget tolkningsutrymme. Därav kan man konstatera att det är av största vikt att samtala om hur man som lärare tolkar kursplanen. Detta för att lyfta skillnader som kan medföra att kunskapskraven på eleverna inte är likvärdig. Men även för att se gemensamma drag och intressanta tolkningar som kan medföra att undervisningen utvecklas. Att lyfta hur lärare tolkar kursplanen har betydelse för läraryrket. Inte bara för att uppmärksamma olika tolkningar av kursplanen utan även konsekvensen av breda tolkningar beträffande kunskapskrav och slöjdens utveckling. Detta arbete har inte bara varit intressant för oss, även respondenterna har påpekat att det fick tänka efter och reflektera över kursplanens formulering, något man som lärare kan uppleva att det inte finns tid till i det dagliga arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24247
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24247_1.pdf (217.7Kb)
Datum
2010
Författare
Skarin, Erica
Herrlin, Anna
Nyckelord
Slöjd
kursplan
tolkning
jämställdhet
miljö
sl
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV