Material i slöjden – lärares tolkning av Kursplaner
Sammanfattning
Sammanfattning: Vi har under vår lärarutbildning studerat den rådande kursplanen i slöjd – Kpl 000. Av vår
studie av kursplanen har vi uppmärksammat att den nämner textil, trä och metall samtidigt som den tar upp slöjdens
olika material. Detta har i sin tur väckt ett intresse och gjort oss nyfikna. Vi frågar oss om tolkningen av kursplanen
för slöjd, med beaktande av material, kan medföra att slöjdundervisning behandlar olika material beroende på hur
man tolkar kursplanen. I vårt examensarbete har syftet varit att undersöka hur några slöjdlärare tolkar den gällande
kursplanen för slöjd, Kpl 000. För att få möjlighet att ställa frågor som ger djupgående svar, valde vi att genomföra
sex intervjuundersökningar av respondentkaraktär.
Resultatet av arbetet är att varje fråga som ställts till respondenterna har ett eget tolkningsutrymme. Därav kan man
konstatera att det är av största vikt att samtala om hur man som lärare tolkar kursplanen. Detta för att lyfta skillnader
som kan medföra att kunskapskraven på eleverna inte är likvärdig. Men även för att se gemensamma drag och
intressanta tolkningar som kan medföra att undervisningen utvecklas. Att lyfta hur lärare tolkar kursplanen har
betydelse för läraryrket. Inte bara för att uppmärksamma olika tolkningar av kursplanen utan även konsekvensen av
breda tolkningar beträffande kunskapskrav och slöjdens utveckling. Detta arbete har inte bara varit intressant för oss,
även respondenterna har påpekat att det fick tänka efter och reflektera över kursplanens formulering, något man som
lärare kan uppleva att det inte finns tid till i det dagliga arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Skarin, Erica
Herrlin, Anna
Nyckelord
Slöjd
kursplan
tolkning
jämställdhet
miljö
sl
Språk
sv