Social kompetensutveckling i en lärandesituation – ur ett lärar- och handledarperspektiv
Sammanfattning
Problem, syfte och frågor
Syftet är att undersöka hur lärare och handledare som arbetar som frisörer ser på vikten av att ha social
kompetens, samt om och i så fall hur den behöver utvecklas i undervisningen och på frisörsalongen.
Material, metoder och analyser
Utifrån mitt syfte och frågeställningar kom jag fram till att använda mig utav en kvalitativ intervjumetod med
strukturerade frågor där sex intervjuer genomfördes. Tre intervjuer med lärare och tre med handledare inom
frisörbranschen. Jag sammanfattade, gjorde en analys och bearbetade svaren från mina intervjuer. Jag har
intervjuat informanterna om hur de ser på vikten av social kompetens i skolan och arbetslivet utifrån deras
personliga erfarenheter och upplevelser.
De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser
I min undersökning har jag kommit fram till att lärare och handledare anser att det är viktigt för elever med
social kompetens för att hantera och förstå andra individer. Jag kan konstatera utifrån mina intervjuer att
samtliga informanter vill öka undervisningen inom social kompetens eftersom de anser att det är till elevers
fördel att ha social kompetens i skola och arbetsliv. Denna uppsats kan vara ett redskap för mig och andra
blivande lärare för att få en inblick av betydelsen social kompetens för elever. Innehållet i min undersökning har
jag erhållit genom litteratur, mina intervjuer samt egna erfarenheter.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Söder, Emelie
Nyckelord
Samarbete
samspel
skolutveckling
social kompete
Språk
sv