• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social kompetensutveckling i en lärandesituation – ur ett lärar- och handledarperspektiv

Sammanfattning
Problem, syfte och frågor Syftet är att undersöka hur lärare och handledare som arbetar som frisörer ser på vikten av att ha social kompetens, samt om och i så fall hur den behöver utvecklas i undervisningen och på frisörsalongen. Material, metoder och analyser Utifrån mitt syfte och frågeställningar kom jag fram till att använda mig utav en kvalitativ intervjumetod med strukturerade frågor där sex intervjuer genomfördes. Tre intervjuer med lärare och tre med handledare inom frisörbranschen. Jag sammanfattade, gjorde en analys och bearbetade svaren från mina intervjuer. Jag har intervjuat informanterna om hur de ser på vikten av social kompetens i skolan och arbetslivet utifrån deras personliga erfarenheter och upplevelser. De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser I min undersökning har jag kommit fram till att lärare och handledare anser att det är viktigt för elever med social kompetens för att hantera och förstå andra individer. Jag kan konstatera utifrån mina intervjuer att samtliga informanter vill öka undervisningen inom social kompetens eftersom de anser att det är till elevers fördel att ha social kompetens i skola och arbetsliv. Denna uppsats kan vara ett redskap för mig och andra blivande lärare för att få en inblick av betydelsen social kompetens för elever. Innehållet i min undersökning har jag erhållit genom litteratur, mina intervjuer samt egna erfarenheter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24248
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24248_1.pdf (161.3Kb)
Datum
2010
Författare
Söder, Emelie
Nyckelord
Samarbete
samspel
skolutveckling
social kompete
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV