• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilden av Afrika - en litteraturstudie om Afrikabilden i skolans geografiböcker för årskurs 6

Sammanfattning
Sammanfattning Många människor har en negativ syn på Afrika och afrikaner och denna syn brukar ofta formas redan tidigt. Jag var nyfiken på om skolan, och mer specifikt läroböckerna, på något sätt bidrar till detta. Syftet med det här arbetet har varit att granska vilket utrymme och innehåll Afrika får i fem geografiläroböcker för grundskolans årskurs sex utifrån mål i skolans styrdokument. I arbetet har jag utgått från frågeställningarna om hur mycket utrymme Afrika får i läroböckerna, hur Afrika framställs i dessa samt om böckerna kan bidra till att hos eleverna skapa en ”vi”- känsla gentemot människorna i Afrika. Arbetet har innefattat granskning av både text och bilder, som på något sätt behandlar Afrika, där jag strävat efter att få syn på både synliga och ”osynliga” budskap. Metoden har varit textanalytisk. Utifrån en kvantitativ analys fastställdes vilket utrymme Afrika får i läroböckerna. Genom kvalitativ närläsning analyserades och bearbetades texten för att undersöka hur Afrika framställs i läroböckerna och om denna framställning kan bidra till att skapa en ”vi”- känsla gentemot människorna i Afrika. Resultatet visar att den Afrikabild som läroböckerna tycks förmedla är etnocentrisk. Afrikas historia är synonymt med Europas historia i Afrika samt Egyptens forna historia. Naturtillgångar, Afrikas djurliv och äventyrsturism är upprepade inslag i läroböckerna. Samtidigt koncentreras innehållet till ett fåtal av Afrikas länder. Få av läroböckerna klarar av att skapa ”vi”- känsla med människorna i Afrika. Min slutsats är att det finns en benägenhet att framställa Afrika som viktigt för Europas behov av råvaror och som en plats för rekreation och spännande äventyr. Vidare är slutsatsen att Afrika ofta framställs ur ett etnocentriskt perspektiv i läroböckerna. Dessutom når läroböckerna inte helt de mål som finns i kursplanen för geografi. Därför får läraren en viktig roll när det gäller att ge en mer nyanserad bild av Afrikas mångfald.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24253
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24253_1.pdf (246.5Kb)
Datum
2010
Författare
Berntsson, Jeanette
Nyckelord
Afrikabild
läroböcker
läromedelsgranskning
geog
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV