dc.description.abstract | Sammanfattning
Många människor har en negativ syn på Afrika och afrikaner och denna syn brukar ofta formas redan tidigt. Jag
var nyfiken på om skolan, och mer specifikt läroböckerna, på något sätt bidrar till detta.
Syftet med det här arbetet har varit att granska vilket utrymme och innehåll Afrika får i fem geografiläroböcker
för grundskolans årskurs sex utifrån mål i skolans styrdokument. I arbetet har jag utgått från frågeställningarna
om hur mycket utrymme Afrika får i läroböckerna, hur Afrika framställs i dessa samt om böckerna kan bidra till
att hos eleverna skapa en ”vi”- känsla gentemot människorna i Afrika. Arbetet har innefattat granskning av både
text och bilder, som på något sätt behandlar Afrika, där jag strävat efter att få syn på både synliga och ”osynliga”
budskap.
Metoden har varit textanalytisk. Utifrån en kvantitativ analys fastställdes vilket utrymme Afrika får i
läroböckerna. Genom kvalitativ närläsning analyserades och bearbetades texten för att undersöka hur Afrika
framställs i läroböckerna och om denna framställning kan bidra till att skapa en ”vi”- känsla gentemot
människorna i Afrika.
Resultatet visar att den Afrikabild som läroböckerna tycks förmedla är etnocentrisk. Afrikas historia är synonymt
med Europas historia i Afrika samt Egyptens forna historia. Naturtillgångar, Afrikas djurliv och äventyrsturism
är upprepade inslag i läroböckerna. Samtidigt koncentreras innehållet till ett fåtal av Afrikas länder. Få av
läroböckerna klarar av att skapa ”vi”- känsla med människorna i Afrika.
Min slutsats är att det finns en benägenhet att framställa Afrika som viktigt för Europas behov av råvaror och
som en plats för rekreation och spännande äventyr. Vidare är slutsatsen att Afrika ofta framställs ur ett
etnocentriskt perspektiv i läroböckerna. Dessutom når läroböckerna inte helt de mål som finns i kursplanen för
geografi. Därför får läraren en viktig roll när det gäller att ge en mer nyanserad bild av Afrikas mångfald. | sv |