• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka faktorer styr multimedieanvändning i undervisningen? En studie om lågstadiepedagogers förhållningssätt till multimedia i undervisning

Abstract
Syfte:I föreliggande studie har vi valt att undersöka i vilken mån pedagoger på lågstadiet använder multimedia i undervisningen och vilka faktorer som styr deras multimedieanvändning. Material: För att fulltfölja vårt syfte har vi använt oss av olika datasamlingsmetoder. Vi använde både kvantitativ och kvalitativ metod som underlag för undersökningen. Vi genomförde en kvantitativ enkätundersökning med tio lärare vid tolv skolor och en kvalitativ undersökning i form av intervju med två lärare (en lärare på varje skola). Resultat: Resultaten visar att pedagogernas användning av multimedia inte sker i stor utsträckning beroende på flera olika faktorer. Några av de faktorer som påverkar användningen enligt våra informanter var utbildning, lokalytan och ekonomi. Att undervisningen till stor del styrs av traditionella inlärningsmetoder beror mycket på skolans ekonomi och insatser med att tillgängliggöra nya medieredskap som exempelvis dator, TV, Dvd, projektor, smartbord och m.m. Dessutom visar vår studie att pedagogens personliga engagemang är en annan viktig faktor som också påverkar medieanvändningen. Pedagogens syn på medias roll för elevers lärande påverkar valet av tidsenliga metoder, läromedel på verksamheten. Vi har slutligen kommit fram till att trots att några pedagoger utbildade i multimedieanvändning, så använder de inte multimedia i särskilt stor utsträckning i undervisningen. Orsaken är då, att klassrummen inte är utrustade med multimediala verktyg, eller har trasiga datorer som inte går att använda, små lokalutrymmen, att datorn inte har pedagogiska programvaror, svårigheter vid kopplingen till andra apparater som t.ex. projektorn, tidsåtgång och tekniska fel. Vi ser också exempel på fall där skolan är utrustad med ny teknik, men där skolans begränsade lokalyta utgör ett stort hinder för lärarna att använda de redskapen. Slutligen visar vår undersökning att den ökade användningen av 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24255
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24255_1.pdf (590.4Kb)
Date
2010
Author
Rahmatulla, Bushra
Ali, Abtisam
Keywords
Multimedia
undervisning
redskap och lärande.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV