Show simple item record

dc.contributor.authorRahmatulla, Bushrasv
dc.contributor.authorAli, Abtisamsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:34Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:34Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24255
dc.description.abstractSyfte:I föreliggande studie har vi valt att undersöka i vilken mån pedagoger på lågstadiet använder multimedia i undervisningen och vilka faktorer som styr deras multimedieanvändning. Material: För att fulltfölja vårt syfte har vi använt oss av olika datasamlingsmetoder. Vi använde både kvantitativ och kvalitativ metod som underlag för undersökningen. Vi genomförde en kvantitativ enkätundersökning med tio lärare vid tolv skolor och en kvalitativ undersökning i form av intervju med två lärare (en lärare på varje skola). Resultat: Resultaten visar att pedagogernas användning av multimedia inte sker i stor utsträckning beroende på flera olika faktorer. Några av de faktorer som påverkar användningen enligt våra informanter var utbildning, lokalytan och ekonomi. Att undervisningen till stor del styrs av traditionella inlärningsmetoder beror mycket på skolans ekonomi och insatser med att tillgängliggöra nya medieredskap som exempelvis dator, TV, Dvd, projektor, smartbord och m.m. Dessutom visar vår studie att pedagogens personliga engagemang är en annan viktig faktor som också påverkar medieanvändningen. Pedagogens syn på medias roll för elevers lärande påverkar valet av tidsenliga metoder, läromedel på verksamheten. Vi har slutligen kommit fram till att trots att några pedagoger utbildade i multimedieanvändning, så använder de inte multimedia i särskilt stor utsträckning i undervisningen. Orsaken är då, att klassrummen inte är utrustade med multimediala verktyg, eller har trasiga datorer som inte går att använda, små lokalutrymmen, att datorn inte har pedagogiska programvaror, svårigheter vid kopplingen till andra apparater som t.ex. projektorn, tidsåtgång och tekniska fel. Vi ser också exempel på fall där skolan är utrustad med ny teknik, men där skolans begränsade lokalyta utgör ett stort hinder för lärarna att använda de redskapen. Slutligen visar vår undersökning att den ökade användningen av 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMultimediasv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectredskap och lärande.sv
dc.titleVilka faktorer styr multimedieanvändning i undervisningen? En studie om lågstadiepedagogers förhållningssätt till multimedia i undervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record