dc.description.abstract | Syfte:I föreliggande studie har vi valt att undersöka i vilken mån pedagoger på
lågstadiet använder multimedia i undervisningen och vilka faktorer som styr
deras multimedieanvändning.
Material: För att fulltfölja vårt syfte har vi använt oss av olika datasamlingsmetoder. Vi
använde både kvantitativ och kvalitativ metod som underlag för
undersökningen. Vi genomförde en kvantitativ enkätundersökning med tio
lärare vid tolv skolor och en kvalitativ undersökning i form av intervju med två
lärare (en lärare på varje skola).
Resultat: Resultaten visar att pedagogernas användning av multimedia inte sker i stor
utsträckning beroende på flera olika faktorer. Några av de faktorer som påverkar
användningen enligt våra informanter var utbildning, lokalytan och ekonomi.
Att undervisningen till stor del styrs av traditionella inlärningsmetoder beror
mycket på skolans ekonomi och insatser med att tillgängliggöra nya
medieredskap som exempelvis dator, TV, Dvd, projektor, smartbord och m.m.
Dessutom visar vår studie att pedagogens personliga engagemang är en annan
viktig faktor som också påverkar medieanvändningen. Pedagogens syn på
medias roll för elevers lärande påverkar valet av tidsenliga metoder, läromedel
på verksamheten. Vi har slutligen kommit fram till att trots att några pedagoger
utbildade i multimedieanvändning, så använder de inte multimedia i särskilt stor
utsträckning i undervisningen. Orsaken är då, att klassrummen inte är utrustade
med multimediala verktyg, eller har trasiga datorer som inte går att använda,
små lokalutrymmen, att datorn inte har pedagogiska programvaror, svårigheter
vid kopplingen till andra apparater som t.ex. projektorn, tidsåtgång och tekniska
fel. Vi ser också exempel på fall där skolan är utrustad med ny teknik, men där
skolans begränsade lokalyta utgör ett stort hinder för lärarna att använda de
redskapen. Slutligen visar vår undersökning att den ökade användningen av
1 | sv |