Lekens betydelse i den dagliga undervisningen
Sammanfattning
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagogerna i skolans tidigare åldrar erfar lek och lärande samt
undersöka hur de använder sig av leken i sin dagliga undervisning.
Frågeställningar: Hur erfar pedagoger lek? Hur erfar pedagoger lärande? Hur ger pedagogerna uttryck för att de
använder leken i sin dagliga undervisning?
Metod: I min studie har jag valt att använda mig av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade och
ostrukturerade frågor. I analysen har jag gjort en fenomenografisk analys av pedagogernas svar. Jag har använt mig av
litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelse för lärande och utveckling.
Resultat: Vad jag kan se, är att pedagogerna är eniga om vad leken har för betydelse för barns lärande och utveckling.
Även om det skiljer sig hur de erfar vad leken är för något. De variationer i hur de erfar vad leken är som jag lyckats få
fram i min studie är följande, lustfylld aktivitet, samspel, att barn lär genom lek och den kan antingen vara fri eller
styrd. De variationer i hur de erfar lärande jag fick fram i min studie är följande, lärande är utveckling, erfarenhet och
det sker genom nyfikenhet. De använder sig av leken på olika sätt i sin undervisning, de olika variationer hur de
använder sig av leken i sin undervisning är följande. De använder den för att förstärka lärandet, de använder sig av
medierande redskap, som en social aktivitet och för att variera sin undervisning.
Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökningen hoppas jag kan komma till nytta för mitt kommande
yrke. Jag anser att kunskapen om leken är grundläggande för barns lärande. Att förstå att leken är den grund utifrån
barns lärare utgår. Att man förstår att man genom leken kan få barn att träna alla sina förmågor. Det viktigaste tror jag
ändå är att man som pedagog ger barnen tid och utrymme att leka, även i skolan
Examinationsnivå
Student essay