• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse i den dagliga undervisningen

Sammanfattning
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagogerna i skolans tidigare åldrar erfar lek och lärande samt undersöka hur de använder sig av leken i sin dagliga undervisning. Frågeställningar: Hur erfar pedagoger lek? Hur erfar pedagoger lärande? Hur ger pedagogerna uttryck för att de använder leken i sin dagliga undervisning? Metod: I min studie har jag valt att använda mig av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade och ostrukturerade frågor. I analysen har jag gjort en fenomenografisk analys av pedagogernas svar. Jag har använt mig av litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelse för lärande och utveckling. Resultat: Vad jag kan se, är att pedagogerna är eniga om vad leken har för betydelse för barns lärande och utveckling. Även om det skiljer sig hur de erfar vad leken är för något. De variationer i hur de erfar vad leken är som jag lyckats få fram i min studie är följande, lustfylld aktivitet, samspel, att barn lär genom lek och den kan antingen vara fri eller styrd. De variationer i hur de erfar lärande jag fick fram i min studie är följande, lärande är utveckling, erfarenhet och det sker genom nyfikenhet. De använder sig av leken på olika sätt i sin undervisning, de olika variationer hur de använder sig av leken i sin undervisning är följande. De använder den för att förstärka lärandet, de använder sig av medierande redskap, som en social aktivitet och för att variera sin undervisning. Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökningen hoppas jag kan komma till nytta för mitt kommande yrke. Jag anser att kunskapen om leken är grundläggande för barns lärande. Att förstå att leken är den grund utifrån barns lärare utgår. Att man förstår att man genom leken kan få barn att träna alla sina förmågor. Det viktigaste tror jag ändå är att man som pedagog ger barnen tid och utrymme att leka, även i skolan
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24256
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24256_1.pdf (114.1Kb)
Författare
Thorn, Therese
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV