Visa enkel post

dc.contributor.authorSundberg, Malinsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:41Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:41Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24261
dc.description.abstractSammanfattning Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olika bilderböckerna. Frågeställningar - Hur ser de stereotypa rollerna ut i bilderböcker? Finns det karaktärer i barnlitteraturen som avviker från normen och hur ser rollerna ut där isåfall? Vad säger normerna och värderingarna utifrån Läroplanen för förskolan och barnlitteraturen? Resultat – Jag har analyserat sex bilderböcker, riktade till barn i åldern tre till sex år. Några nedslag i barnbokens historia finns med samt bilderboken som fenomen. Forskare inom ämnet genus och barnlitteraturen är också en central del i denna undersökning. Det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan och då är böcker ett bra hjälpmedel för detta, då de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap. Det är även användbart då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Utifrån egna erfarenheter träffar man på många olika barnböcker idag som uppfyller samhällets normer på hur man ska vara som människa om man tillhör en viss grupp. Det finns barnböcker som är stereotypa och riktar sig specifikt till flickor och de som riktar sig till pojkar. Sedan finns det böcker som behandlar ämnen som bryter från normerna, barnböcker som visar individer och inte har könet som man är född med i centrum. Jag har avslutat denna undersökning med en diskussion. Relevans för yrkesrollen - Då jag inom min utbildning är inriktad mot de yngre barnen och förskolan, den period som lägger grunden för hela livet, anser jag att det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan. Då är böcker ett bra hjälpmedel eftersom de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap. De är även användbara då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Jag anser att man ska ha ett medvetet urval av vad och vilka böcker man som pedagog presenterar för barnen, och även vilka mål, syften och teman i förskolan som man kan koppla till detta.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBarnlitteratursv
dc.subjectgenussv
dc.subjectsemiotisk bildanalyssv
dc.subjectsteresv
dc.titleNär prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post