Musik är glädje -En kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med musik som medel för lärande
Abstract
Sammanfattning:
Syftet är att belysa hur förskolepedagoger tänker kring och arbetar med att integrera musik i
sin verksamhet som medel för lärande. Detta med särskild hänsyn till barns språkutveckling,
motorik och sociala samspel. De frågeställningar vi valt att utgå från är: Hur använder
pedagoger musik i lärandemiljön? Vad får det för resultat för barnen om pedagoger
använder musik som ett medel för lärande? samt Hur tänker pedagogerna kring musik som
medel för lärande? Undersökningen bygger på material i form av tidigare forskning samt på
intervjuer med sex pedagoger på tre olika förskolor i skilda stadsdelar i Göteborgsområdet.
Av de sex pedagoger vi har intervjuat arbetar tre på en förskola som har musikinriktning.
Anledningen till varför vi valt att ha med denna baseras på intentionen att jämföra
verksamheten där med hur andra förskolor arbetar med musik. Efter genomförda intervjuer
har vi transkriberat de svar vi fått och gjort en sammanställning av dessa. Till sist har vi
analyserat vårt empiriska material genom att använda oss av den litteratur vi läst.
Resultatet av vår undersökning visar att samtliga informanter har en medvetenhet om att
musik gynnar barns lärande, däremot använder sig informanterna av det på ett mer eller
mindre medvetet sätt i respektive verksamhet. I de undersökningar vi gjort har vi sett att
pedagogerna är medvetna om att musik främjar språket, motoriken och det sociala samspelet
hos barnen. En del av pedagogerna verkar ha fått upp ögonen beträffande detta under vår
intervju. Samtliga informanter i vår undersökning betonar vikten av att musik i första hand är
glädje därav namnet på vår uppsats.
Vår förhoppning är att detta arbete kan vara en källa till att hitta inspiration till att integrera
musik som medel för lärande ute på förskolorna. Vidare bör lämpligen problemfältet inte
enbart beröra oss som nyutexaminerade förskollärare utan även förskollärare som arbetat
många år. Detta arbete har stärkt vår övertygelse om att musik på ett lustfyllt sätt kan
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Norberg, Lindha
Paremyr, Isabelle
Keywords
Musik
lärande
fin- och grovmotorik
Language
sv