• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik är glädje -En kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med musik som medel för lärande

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet är att belysa hur förskolepedagoger tänker kring och arbetar med att integrera musik i sin verksamhet som medel för lärande. Detta med särskild hänsyn till barns språkutveckling, motorik och sociala samspel. De frågeställningar vi valt att utgå från är: Hur använder pedagoger musik i lärandemiljön? Vad får det för resultat för barnen om pedagoger använder musik som ett medel för lärande? samt Hur tänker pedagogerna kring musik som medel för lärande? Undersökningen bygger på material i form av tidigare forskning samt på intervjuer med sex pedagoger på tre olika förskolor i skilda stadsdelar i Göteborgsområdet. Av de sex pedagoger vi har intervjuat arbetar tre på en förskola som har musikinriktning. Anledningen till varför vi valt att ha med denna baseras på intentionen att jämföra verksamheten där med hur andra förskolor arbetar med musik. Efter genomförda intervjuer har vi transkriberat de svar vi fått och gjort en sammanställning av dessa. Till sist har vi analyserat vårt empiriska material genom att använda oss av den litteratur vi läst. Resultatet av vår undersökning visar att samtliga informanter har en medvetenhet om att musik gynnar barns lärande, däremot använder sig informanterna av det på ett mer eller mindre medvetet sätt i respektive verksamhet. I de undersökningar vi gjort har vi sett att pedagogerna är medvetna om att musik främjar språket, motoriken och det sociala samspelet hos barnen. En del av pedagogerna verkar ha fått upp ögonen beträffande detta under vår intervju. Samtliga informanter i vår undersökning betonar vikten av att musik i första hand är glädje därav namnet på vår uppsats. Vår förhoppning är att detta arbete kan vara en källa till att hitta inspiration till att integrera musik som medel för lärande ute på förskolorna. Vidare bör lämpligen problemfältet inte enbart beröra oss som nyutexaminerade förskollärare utan även förskollärare som arbetat många år. Detta arbete har stärkt vår övertygelse om att musik på ett lustfyllt sätt kan    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24264
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24264_1.pdf (372.7Kb)
Datum
2010
Författare
Norberg, Lindha
Paremyr, Isabelle
Nyckelord
Musik
lärande
fin- och grovmotorik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV