• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kvinnor och män framställs i gymnasieskolans läroböcker i Samhällskunskap A Kursansvarig institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG

Abstract
___________________________________________________________________________ Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur kvinnor respektive män framställs i gymnasieskolans läroböcker i kursen Samhällskunskap A. De teoretiska utgångspunkterna hämtade sin näring i frågan om hur kön representeras i media. Syftet med dessa teorier var att undersöka om de gick att överföra till en lärobokskontext. Undersökningen har utgått ifrån fem läroböcker för gymnasieskolan i kursen Samhällskunskap A. Metoden har varit en kvalitativ innehållsanalys och utgår ifrån ett tolkande av bilder och ett tolkande av de sammanhang bilderna framställs. Resultatet visar att styrdokumentens ansatser om jämställdhet mellan män och kvinnor inte kan anses vara helt tillgodosett. Förhoppningsvis kan denna uppsats bidra till att lärare anammar ett än mer kritiskt förhållningssätt till vad som gestaltas i läroböckerna. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24265
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24265_1.pdf (154.0Kb)
Date
2010
Author
Holmstedt, Martina
Wederbrand, Fredrik
Keywords
läroboken
genus/kön
jämställdhet
läroplanen
Sa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV