Hur kvinnor och män framställs i gymnasieskolans läroböcker i Samhällskunskap A Kursansvarig institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG
Abstract
___________________________________________________________________________
Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur kvinnor respektive män framställs i gymnasieskolans
läroböcker i kursen Samhällskunskap A.
De teoretiska utgångspunkterna hämtade sin näring i frågan om hur kön representeras i media. Syftet med dessa
teorier var att undersöka om de gick att överföra till en lärobokskontext.
Undersökningen har utgått ifrån fem läroböcker för gymnasieskolan i kursen Samhällskunskap A. Metoden har
varit en kvalitativ innehållsanalys och utgår ifrån ett tolkande av bilder och ett tolkande av de sammanhang
bilderna framställs.
Resultatet visar att styrdokumentens ansatser om jämställdhet mellan män och kvinnor inte kan anses vara helt
tillgodosett.
Förhoppningsvis kan denna uppsats bidra till att lärare anammar ett än mer kritiskt förhållningssätt till vad som
gestaltas i läroböckerna.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Holmstedt, Martina
Wederbrand, Fredrik
Keywords
läroboken
genus/kön
jämställdhet
läroplanen
Sa
Language
sv