Show simple item record

dc.contributor.authorHolmstedt, Martinasv
dc.contributor.authorWederbrand, Fredriksv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:46Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:46Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24265
dc.description.abstract___________________________________________________________________________ Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur kvinnor respektive män framställs i gymnasieskolans läroböcker i kursen Samhällskunskap A. De teoretiska utgångspunkterna hämtade sin näring i frågan om hur kön representeras i media. Syftet med dessa teorier var att undersöka om de gick att överföra till en lärobokskontext. Undersökningen har utgått ifrån fem läroböcker för gymnasieskolan i kursen Samhällskunskap A. Metoden har varit en kvalitativ innehållsanalys och utgår ifrån ett tolkande av bilder och ett tolkande av de sammanhang bilderna framställs. Resultatet visar att styrdokumentens ansatser om jämställdhet mellan män och kvinnor inte kan anses vara helt tillgodosett. Förhoppningsvis kan denna uppsats bidra till att lärare anammar ett än mer kritiskt förhållningssätt till vad som gestaltas i läroböckerna. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlärobokensv
dc.subjectgenus/könsv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectläroplanensv
dc.subjectSasv
dc.titleHur kvinnor och män framställs i gymnasieskolans läroböcker i Samhällskunskap A Kursansvarig institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMGsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record