Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Paulasv
dc.contributor.authorKnutas, Kristinasv
dc.contributor.authorGustafsson, Annasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:49Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:49Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24268
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka ett antal pedagogers föreställningar och tankar kring genus och genusmedvetenhet i förskolan. Vi gör en jämförande studie på två förskolor med olika förkunskaper om genus och jämställdhet. Våra huvudfrågor är: Hur anser pedagoger att genus framställs i förskolan? Vad säger normen om manligt och kvinnligt i förskolan? Hur kan man som pedagog agera för att vara en bra förebild och bredda könsrollerna? Vi har använt oss av en intervjumetod som är kvalitativ. Vårt insamlade material från intervjuerna har vi valt att analysera utifrån kategorier, vilka behandlar olika synsätt. Enligt läroplanen ingår det i vårt uppdrag att motverka traditionell könsroller och könsmönster. Vi anser därför att det är viktigt att utveckla våra kunskaper inom ämnet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectgenussv
dc.titleTjejer kan visst vara brandmän. En jämförande studie om genus och jämställdhet i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record