Tjejer kan visst vara brandmän. En jämförande studie om genus och jämställdhet i förskolan.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka ett antal pedagogers föreställningar och tankar kring genus
och genusmedvetenhet i förskolan. Vi gör en jämförande studie på två förskolor med olika
förkunskaper om genus och jämställdhet. Våra huvudfrågor är: Hur anser pedagoger att genus
framställs i förskolan? Vad säger normen om manligt och kvinnligt i förskolan? Hur kan man som
pedagog agera för att vara en bra förebild och bredda könsrollerna? Vi har använt oss av en
intervjumetod som är kvalitativ. Vårt insamlade material från intervjuerna har vi valt att analysera
utifrån kategorier, vilka behandlar olika synsätt. Enligt läroplanen ingår det i vårt uppdrag att motverka
traditionell könsroller och könsmönster. Vi anser därför att det är viktigt att utveckla våra kunskaper
inom ämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Andersson, Paula
Knutas, Kristina
Gustafsson, Anna
Keywords
genus
Language
sv