Ger kontinuerlig läsning och lässtrategier hos barn förbättrad läsförståelse och förbättrade studieresultat? – Resultat från en undersökning av ett läsprojekt i grundskolan.
Abstract
Syftet och huvudfrågan med examensarbetet är att se om det finns tendenser, vilka pekar på att elevers kontinuerliga
läsning tillsammans med lässtrategier, ger förbättrade resultat vad gäller läsförståelse och i förlängningen förbättrade
studieresultat. Genom att använda mig av kvalitativa samtalsintervjuer har jag undersökt vilka förutsättningar och
stöd en grundskola erbjuder sina elever, för att utveckla deras läsförmåga. Jag har undersökt hur lärarna redogör för
hur de arbetar med individanpassad läsning och lässtrategier gentemot eleverna. Min undersökning har även fått svar
på hur utvärdering av läsning går till och vad den ger för resultat i skolarbetet. Jag har tagit del av tidigare forskning,
vilken jag har gjort jämförelser med och dragit paralleller emellan, för att bättre förstå sammanhang av läsning och
lässtrategier. Resultatet av mina efterforskningar visar att en kontinuerlig läsning tillsammans med individanpassad
undervisning ger förbättrade studieresultat. Den visar även att arbete med lässtrategier och meningsfull läsning,
genom att de läser individanpassad litteratur ger goda läsutvecklingsresultat. Vad jag också har kommit fram till är
att oavsett lärare eller metod, ger ett kontinuerlig och målmedvetet arbete förbättrad läsförståelse. Genom att skapa
ett tillåtande läsklimat på skolan formar sig en läskultur, vilken ger positiva effekter på läsning, i skolan och på
fritiden. De resultat som presenteras påvisar en tendens på vad kontinuerlig läsning kan medföra och kan inte
generaliseras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Eric Lyckevall, Joacim
Keywords
Läsning
Läsprojekt
Lässtrategier
Language
sv