• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ger kontinuerlig läsning och lässtrategier hos barn förbättrad läsförståelse och förbättrade studieresultat? – Resultat från en undersökning av ett läsprojekt i grundskolan.

Sammanfattning
Syftet och huvudfrågan med examensarbetet är att se om det finns tendenser, vilka pekar på att elevers kontinuerliga läsning tillsammans med lässtrategier, ger förbättrade resultat vad gäller läsförståelse och i förlängningen förbättrade studieresultat. Genom att använda mig av kvalitativa samtalsintervjuer har jag undersökt vilka förutsättningar och stöd en grundskola erbjuder sina elever, för att utveckla deras läsförmåga. Jag har undersökt hur lärarna redogör för hur de arbetar med individanpassad läsning och lässtrategier gentemot eleverna. Min undersökning har även fått svar på hur utvärdering av läsning går till och vad den ger för resultat i skolarbetet. Jag har tagit del av tidigare forskning, vilken jag har gjort jämförelser med och dragit paralleller emellan, för att bättre förstå sammanhang av läsning och lässtrategier. Resultatet av mina efterforskningar visar att en kontinuerlig läsning tillsammans med individanpassad undervisning ger förbättrade studieresultat. Den visar även att arbete med lässtrategier och meningsfull läsning, genom att de läser individanpassad litteratur ger goda läsutvecklingsresultat. Vad jag också har kommit fram till är att oavsett lärare eller metod, ger ett kontinuerlig och målmedvetet arbete förbättrad läsförståelse. Genom att skapa ett tillåtande läsklimat på skolan formar sig en läskultur, vilken ger positiva effekter på läsning, i skolan och på fritiden. De resultat som presenteras påvisar en tendens på vad kontinuerlig läsning kan medföra och kan inte generaliseras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24270
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24270_1.pdf (411.4Kb)
Datum
2010
Författare
Eric Lyckevall, Joacim
Nyckelord
Läsning
Läsprojekt
Lässtrategier
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV