”Det är ju bara att leka barn”
Sammanfattning
Sammanfattning: Undersökningen
syftar
till
att
belysa
frågor
om
hur
lärare
tänker
kring
hur
man
kan
arbeta
med
att
utveckla
och
utmana
elevers
kreativitet
och
skapande
inom
estetisk
verksamhet
i
gymnasiesärskolan.
Min
studie
riktar
sig
främst
till
musiklärare
som
liksom
jag
måhända
kommer
att
undervisa
i
särskolan
någon
gång
men
som
under
utbildningen
inte
fått
någon
specifik
utbildning
kring
detta.
Jag
har
använt
mig
av
den
kvalitativa
undersökningsmetoden
intervju
och
har
intervjuat
tre
pedagoger
som
alla
på
olika
sätt
arbetar
med
skapande
ämnen
inom
särskolan.
Analysen
av
det
insamlande
materialet
har
jag
sedan
gjort
ur
ett
sociokulturellt
perspektiv.
I
min
undersökning
fann
jag
ett
antal
komponenter
vilka
litteraturen
och
mina
informanter
ansåg
vara
viktiga
för
en
bra
undervisning.
Dessa
var
t
ex
trygghet,
ramar
och
ett
medvetet
förhållningssätt.
På
grund
av
ett
litet
antal
informanter
kan
jag
av
min
studie
inte
dra
några
generella
slutsatser.
Detta
var
heller
inte
min
avsikt
utan
jag
ville
ta
tillfället
i
akt
att
belysa
och
reflektera
över
vissa
enligt
mig
viktiga
frågor.
Det
finns
nog
inte
någon
gyllene
regel
för
hur
elevers
kreativitet
utmanas
och
utvecklas
men
måhända
finns
det
två
gyllene
R:
relationer
och
ramverk.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Larsson, Emma
Holm, Annelie
Nyckelord
kreativitet
gymnasiesärskola
estetisk verksamhet
Språk
sv