”Det är ju bara att leka barn”
dc.contributor.author | Larsson, Emma | sv |
dc.contributor.author | Holm, Annelie | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:51:55Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:51:55Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24273 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Undersökningen syftar till att belysa frågor om hur lärare tänker kring hur man kan arbeta med att utveckla och utmana elevers kreativitet och skapande inom estetisk verksamhet i gymnasiesärskolan. Min studie riktar sig främst till musiklärare som liksom jag måhända kommer att undervisa i särskolan någon gång men som under utbildningen inte fått någon specifik utbildning kring detta. Jag har använt mig av den kvalitativa undersökningsmetoden intervju och har intervjuat tre pedagoger som alla på olika sätt arbetar med skapande ämnen inom särskolan. Analysen av det insamlande materialet har jag sedan gjort ur ett sociokulturellt perspektiv. I min undersökning fann jag ett antal komponenter vilka litteraturen och mina informanter ansåg vara viktiga för en bra undervisning. Dessa var t ex trygghet, ramar och ett medvetet förhållningssätt. På grund av ett litet antal informanter kan jag av min studie inte dra några generella slutsatser. Detta var heller inte min avsikt utan jag ville ta tillfället i akt att belysa och reflektera över vissa enligt mig viktiga frågor. Det finns nog inte någon gyllene regel för hur elevers kreativitet utmanas och utvecklas men måhända finns det två gyllene R: relationer och ramverk. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | kreativitet | sv |
dc.subject | gymnasiesärskola | sv |
dc.subject | estetisk verksamhet | sv |
dc.title | ”Det är ju bara att leka barn” | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |