• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ny leasingstandard - Hur påverkas transportbranschen i Europa?

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Transportbranschen i Europa står inför en situation där bolags finansieringsmöjligheter kan komma att påverkas. IASB och FASB har publicerat ett utkast till en ny redovisningsstandard inom leasingredovisning, som innebär att all leasing måste klassificeras som finansiell. Detta får effekter i en bransch som i dag redan är ansträngd. Tidigare forskning visar att aktivering av all leasing får effekter på transportbranschen i USA. Rapporten ämnar hitta vilka möjliga nedslag en aktivering kan få för transportbranschen i Europa. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna hur en omfattande förändring av regelverket IAS 17 kan påverka en redan ansträngd bransch i form av försämrad finansiell ställning. Avgränsning: Avgränsning görs till transportbolag i Europa från länder som presenterar en väsentlig andel leasing. Studien undersöker enbart bolag som leasetagare, vilket utesluter all form av leasing som leasegivare. Metod: Studien genomförs med en kvantitativ ansats där författarna utgår från data hämtat ur årsredovisningar via databasen datastream. Genom att hämta de operationella minimileaseavgifterna har en aktivering av dessa gjorts till bolagens totala kapital. Förändringen har sedan analyserats genom att dela upp transportbranschen i underbranscher för att lättare kunna härröra bolag med stor andel operationell leasing. Resultat och slutsats: Resultatet visar att en aktivering av bolags operationella leasing får effekter på nyckeltalsmått såsom soliditet och räntabilitet på totalt kapital. Effekterna varierar och störst påverkan upplever marin transport och flygtransport. Kritiker menar att en aktivering av all leasing får alltför stora konsekvenser för leasingintensiva bolags finansiering. Problematiken kan lösas genom att istället öka kraven på notupplysningar. Förslag till fortsatt forskning: Eftersom leasing varierar i påverkan på branscher vore det intressant att undersöka hur exempelvis industribranschen skulle påverkas av det nya förslaget. En tänkbar ansats vore att undersöka bolag i Asien, där framförallt marin transport under det senaste decenniet ökat markant. När leasingstandarden sedan blir verklighet kan en studie rörarande de faktiska konsekvenserna göras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24276
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_24276_1.pdf (1.020Mb)
Datum
2011-01-26
Författare
Sträng, Marcus
Wall, Oskar
Nyckelord
IAS 17, Leasing, Leasetagare, Operationell leasing,
Serie/rapportnr.
Externredovisning
10-11-4M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV