Ny leasingstandard - Hur påverkas transportbranschen i Europa?
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Transportbranschen i Europa står inför en situation
där bolags finansieringsmöjligheter kan komma att påverkas. IASB och FASB
har publicerat ett utkast till en ny redovisningsstandard inom
leasingredovisning, som innebär att all leasing måste klassificeras som
finansiell. Detta får effekter i en bransch som i dag redan är ansträngd.
Tidigare forskning visar att aktivering av all leasing får effekter på
transportbranschen i USA. Rapporten ämnar hitta vilka möjliga nedslag en
aktivering kan få för transportbranschen i Europa.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna hur en omfattande förändring av
regelverket IAS 17 kan påverka en redan ansträngd bransch i form av
försämrad finansiell ställning.
Avgränsning: Avgränsning görs till transportbolag i Europa från länder som
presenterar en väsentlig andel leasing. Studien undersöker enbart bolag som
leasetagare, vilket utesluter all form av leasing som leasegivare.
Metod: Studien genomförs med en kvantitativ ansats där författarna utgår från
data hämtat ur årsredovisningar via databasen datastream. Genom att hämta
de operationella minimileaseavgifterna har en aktivering av dessa gjorts till
bolagens totala kapital. Förändringen har sedan analyserats genom att dela
upp transportbranschen i underbranscher för att lättare kunna härröra bolag
med stor andel operationell leasing.
Resultat och slutsats: Resultatet visar att en aktivering av bolags
operationella leasing får effekter på nyckeltalsmått såsom soliditet och
räntabilitet på totalt kapital. Effekterna varierar och störst påverkan upplever
marin transport och flygtransport. Kritiker menar att en aktivering av all leasing
får alltför stora konsekvenser för leasingintensiva bolags finansiering.
Problematiken kan lösas genom att istället öka kraven på notupplysningar.
Förslag till fortsatt forskning: Eftersom leasing varierar i påverkan på
branscher vore det intressant att undersöka hur exempelvis industribranschen
skulle påverkas av det nya förslaget. En tänkbar ansats vore att undersöka
bolag i Asien, där framförallt marin transport under det senaste decenniet ökat
markant. När leasingstandarden sedan blir verklighet kan en studie rörarande
de faktiska konsekvenserna göras.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-01-26Författare
Sträng, Marcus
Wall, Oskar
Nyckelord
IAS 17, Leasing, Leasetagare, Operationell leasing,
Serie/rapportnr.
Externredovisning
10-11-4M
Språk
swe